En konferens för unga yrkesverksamma?

Jag läste UH:s nyhetsbrev nyss och jag fastnade för Mentorbanken.

Syftet med mentorbanken är att unga som är på väg ut i yrkeslivet, ska kunna ta kontakt med en mentor som är yrkesverksam person med hörselnedsättning. Som man kan bolla idéer och tankar med, när det gäller vår framtida arbetssituation.

Mer om mentorbanken finns i länken: http://www.uh.se/php/informationsbank/139.php

Det är lite synd att mentorbanken inte fanns, när jag var student vid Umeå universitet i 4 år.

Just nu jobbar jag som miljöinspektör, eftersom jag har tagit filosofie magisterexamen i miljö- och häsloskydd ifjol.
Under tiden som jag var student, så var jag medlem i förening Studentnätverket. http://www.uh.se/php/medlemmar/027A.php 

Det var skönt och lärorikt att få träffa andra studenter som också har hörselnedsättning. Det är tufft att vara student och det är även mycket tuffare att komma in i arbetsmarknaden. Det går, men det gäller att ha framhållning och tålamod.

Leta efter en fastighet, innan man går ut i inspektion.Jag trivs med mitt arbete, men samtidigt finns det så många frågor och tankar om hur man kan hålla en bra balans och energi mellan yrket och hörselnedsättningen. Jag har tyvärr inte hitta några förebilder när det gäller att vara ung, hörselskadad och yrkesverksam. 

Ibland kan steget från studentlivet till arbetslivet vara stort. T.ex. om man ska ta upp sin hörselskadan i jobbansökan? Är det viktigt att arbetsgivare vet att jag har hörselskadad? Är det en fördel eller nackdel?

Skulle det inte vara coolt om Unga Hörselskadade ordnar en konferens för unga yrkesverksamma till år 2010? 
Precis som det finns studentkonferens och ungdomskonferens.

Ett nytt och spännande steg kan det bli.  
                                                                                      Eller?

Varma hälsningar från Johanna Björck,
En av aktiva medlemmar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0