Bortglömda?

Trött efter en lång dag fylld av seminarium och mingel. Var på ett frukostseminarium imorse som arrangerades av IOGT-NTO. Jag hade hört ryktet att det skulle finnas slinga, men väl där meddelade arrangörerna att någon slinga inte fanns. Efter att ha spetsat öronen och försökt hänga med i debatten om alkoholreklam gav jag upp efter en stund. Alla här har ett budskap att föra fram, borde de inte då se till att tillgängligöra lokalerna så alla som vill har möjlighet att ta del av budskapet? Hörseln ska inte avgöra. Vi kräver en förbättring! Jag tycker det vanligaste bemötandet när vi frågar efter slinga är - oj, nej det har vi inte tänkt på. Tyvärr är det då för sent att göra någonting. Jag hoppas att vi sår frön när vi påpekar att det inte finns slingor och därmed utestänger oss från debatten. Vi vill också vara med!

På ett annat seminarium som arrangerades av SSU diskuterades mångfald, framförallt ur ett kulturellt och etniskt perspektiv. Inte heller där fanns någon slinga, däremot hade vi teckenspråkstolkar så de av oss som kan teckenspråk kunde ta del av debatten. Hursomhelst, SSU delade ut en folder om mångfald där man blandannat kunde läsa följande " Vårt mål är ett jämlikt samhälle som är till för alla. Det ska inte spela någon roll vilken färg, vilket kön, sexuell läggning eller bakgrund en människa har." Absolut, jag håller med, men vår grupp, personer med funktionsnedsättning var finns vi?  Bortglömda här precis som när man planerar seminarium och ser till mikrofoner men glömmer teleslinga. Jag frågade SSU ordförande Jytte Guteland varför de inte skrivit något om personer med funktionsnedsättning. Svar - bortglömda. Hon lovade förbättring.




Det är viktigt att vi, UH och SDU, är här i Almedalen trycker på våra behov för tillgänglighet och lobbar för vårt budskap. Var
på middagsmingel och pratade med Barnombudsmannen Lena Nyberg om hur barnens bästa måste komma i första hand när det gäller rätten till tvåspråkighet. Hon var med på noterna och höll även med om att funktionshinderkunskap borde ingå i lärarutbildningen.



Idag var det miljöpartiets dag och Maria Wetterstrand höll tal. Blandannat pratade hon om flerspråkighet och rätten till undervisning i sitt modersmål. Jag och Julia fick oss en pratstund med språkröret efter talet. Vi pekade på behovet av tvåspråkighet, svenska och teckenspråk för barn och unga med hörselskada och dövhet och hur dagens barn och unga med hörselskada sällan får möjlighet att lära sig teckenspråk, vilket för många gör än fler situationer otillgängliga. Wetterstrand förstod behovet och tyckte att vi borde få samma rätt till modersmålsundervisning som barn med andra talade språk. Naturligtvis lämnade vi över vårt snygga material också (flyers o politiskt program samt vår folder om tvåspråkighet).




Jag tycker att vi får ett positivt bemötande i våra frågor och de flesta sympatiserar med oss, därför hoppas jag att inte ordens stannar vid just ord utan att de politiska partierna och myndigheter såsom Barnombudsmannen driver på vår rätt till tvåspråkighet, tolk i utbildning samt att vi ska mötas av lärare som har kompetens när det gäller funktsionhinder.

Maria

Kommentarer
Postat av: Leif Linse

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge eller vad det heter. Fast både jag och Maria borde kanske egentligen sova så sent men jag tackar för dagens rapportering i alla fall. Men jag utgår från att ni har haft fullt upp hela dagen och inte hunnit med så mycket bloggande vilket måste ses som ett gott tecken.

2008-07-11 @ 02:09:04
Postat av: Jossy

Skönt att se Slinganpatrullen fungerar och att det är fortfarande en bra metod.

Ungdomar med funktionshinder måste våga ta plats i Almedalen!!! Nu och även i framtiden.

Får mig att tänka på fullt tillgänglighet till år 2010? Ha!

2008-07-11 @ 09:43:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0