Flexitext, vad är det?

God kväll!

Visst är det härligt med mycket snö just nu?

Imorgon är det dags referensgruppsmöte i projekt Flexitext. Jag har varit med gruppmötet i ett år och imorgon ska Heléne åka till Stockholm och lyssnar hur Flexitext utvecklar.

Personligen använder jag Flexitext, eftersom det är smidigt för mig att använda textelefoni via Internet, än analog. Många underskattar möjligheter att använda texttelefoni i vardagen och arbetet. Även jag kan ibland höra i telefonen, men det beror på hur pigg jag är och liksom hur personens röst låter.

Det är som ett lotteri för mig, när det gäller telefon och mobiltelefon. Det är bekvämt att skriva och läsa via texttelefoni, även att försöka gissa vad personen vill säga till mig. Nästa som MSN, men mer som direktkontakt

En kort och lagom fakta om Flexitext finns i länken:
http://www.pts.se/sv/Funktionshinder/Forsok/Flexitext---tillganglig-texttelefoni/

En viktig detalj att veta en sak. Det är mest hörande personer som använder Flexitext. Varför det? För att de har hörselskadade eller döva vänner eller kolloger. Jag blev lite förvånad när jag fick veta det, men samtidigt var det mycket positivt att hörande drar nytta av Flexitext.

Om du är nyfiken på Flexitext och vill prova tjänsten, som kan du klicka dig vidare till www.flexitext.net.

///
Johanna Björck, en av aktiva medlemmar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0