Familjeträff i Visby

Jag och Anna väntade på audionom Anette ska plocka upp oss till familjeträff.
Anna och jag har varit i Visby under helgen, eftersom hörselvården har tagit kontakt med UH i höstas, för att kunna bjuda in några aktiva medlemmar från UH till deras familjeträff. UH tackade ja och skickade iväg mig och Anna (bilden).
Bilden visade att vi väntade på Anette som är leg. audionom. Det är vacker och lugnt i Visby, trots dimma.

Jag och Anna fick träffa några föräldrar och deras barn vid aktivitetscenter Kanonen.  Vi började med namnleken först, så vi kunde komma ihåg vad vi heter. Sen körde vi, UH, med några samarbetsövningar med föräldrar, barnen, hörselpedagoden och audionom. Det blev många skratt och svettdroppar.En samarbetsövning
Här gäller det att inte ramla utanför lakan och samtidigt kunna vända lakan upp och ner. Många fötter att hålla redan på, men de var mycket duktiga att samarbeta. Det är viktigt att hörselvården, skolan, familjer, kommunen och även UH samarbetar med varandra och se till att vi, hörselskadade barn ska få bra skolgång och fullt delaktigt i livet.

Det vet jag och det vet Anna, eftersom vi är  född som hörselskadad och vet hur samhäller fungerar. Vilka motgångar och framgångar kan påverka oss.
Snart klarar gruppen lakan.

Efter lunch, som består av pizzor och hamburgare, delar vi upp föräldrar och barnen var sig. Barnen följde med Anna och hörselpedadogen till bowlingen. Jag följde med föräldrar och audionom till lokalen.

Jag berättade om mina erfarenheter att vara hörselskadad i dagens samhälle och skoltid samt vad UH är. Jag fick lyssna hur föräldrar tänker och tycker. Jag tycker att föräldrar till hörselskadade barn är duktiga och det kräver mycket skinn på näsan och tålamod, för att se till att barnen ska kunna vara delaktig i skolan.  Därför är det viktigt att många familjer ska få möjligheter att träffa varandra och ge stöd till varandra.

Jag och Anna tackar så mycket att vi fick komma till Gotland och träffa er alla
Vacker.

Varma hälsningar från Johanna Björck.








Kommentarer
Postat av: Lovisa

Hur var det nån sa sommaren 2007 i Almedalen? Jo, "förövrigt så tror jag inte att det finns några unga hörselskadade på Gotland" Återigen har vi bevisat att det faktiskt finns! :)

2009-02-09 @ 10:37:39
URL: http://uhilaos.blogg.se/
Postat av: Anna Kommunikatör

Bra text Johanna, kul med bilder också! :-)

2009-02-09 @ 15:06:02
Postat av: Heléne

Roligt att ni varit över på Gotland, är annars lätt att de hörselskadade som faktiskt finns där faller lite i glömdska tyvärr.... Bra jobbat tjejer...

2009-02-09 @ 21:09:09
Postat av: Leif

Låter som ni hade en värdefull stund på Gotland och roligt att höra att ni var där och motbevisat tesen om huruvida det finns några unga hörselskadade på Gotland. :-)

2009-02-22 @ 23:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0